האסוציאציה הראשונה שמתקשרת עם המילה רשת חברתית היא פנאי ואבדן שעות עבודה, גם כאשר מוסיפים לביטוי הזה את ההמשך "פנים ארגונית" ההקשר הזה לא מתמוסס. תפיסה זו מובילה ארגונים רבים לפספס את הפוטנציאל העשיר הטמון בלמידה שאינה פורמאלית – למידה חברתית. רוב מה שאנחנו לומדים הוא באמצעות אנשים אחרים – הורים, אחים, מרצים, מנהלים, מאמנים, עמיתים, חברים, שכנים וכדומה. גם בעבודה אנו לומדים הרבה יותר מאנשים, עמיתים, מנהלים וכד' מאשר מלמידה בכיתה, אנו עושים זאת באמצעות תצפית, שאילת שאלות, שיחה עם מוקד התמיכה , ניסוי וטעייה ועוד.
על פי מחקרים מתחום הלמידה, מקובל להעריך כיום כי 20% מלמידת עובד בארגון מתבצעת באמצעות למידה פורמאלית ו 80% מהלמידה היא למידה חברתית, ממצא זה עומד בסתירה גמורה לעובדה ש 80% מתקציב ההדרכה (ולעיתים אף יותר), מושקע דווקא לטובת למידה פורמאלית. רשת חברתית פנים ארגונית לא נועדה לשמש מתחרה ל- Facebook, אלא לפתוח בפני עובדי הארגון אפשרות ללמידה טבעית, למידה חברתית. כיום האנשים המקושרים בארגון הם אלה שמצליחים לייצר תפוקה גדולה יותר, יוצרי הערך הגדול ביותר הם אלה שמכירים את האנשים הנכונים, הם אלה שיש להם את הגישה למידע הרלוונטי בזמן הנכון ובמקום הנכון.
בעידן בו רשת האינטרנט מכילה מידע עשיר בכל תחום ותחום, עובד עצמאי שנתקל בסוגיה חדשה ורוצה לחקור אודותיה – יבצע ראש ובראשונה חיפוש במנוע החיפוש של גוגל (או של אחד ממתחריה). לאחר שסיים לבצע סקירה ראשונית של החומר אותו מצא ברשת, יגיע הזמן לחקור לעומק. בשלב זה בו יהיה עליו לנסות דברים חדשים, הוא קרוב לוודאי ינסה להיעזר במומחים מהארגון שביצעו משהו דומה בעבר או שניהלו פרויקט דומה. המטרה של העובד בד"כ לא תהיה להגיע לשליטה מלאה בנושא אלא לרכוש די ידע שיאפשר לו לבצע את העבודה בצורה איכותית. היכולת להתחבר למומחי הידע בארגון, לאסוף מידע מפרויקטי עבר ולאתר אותם היא קריטית לשם יצירת תהליך למידה אפקטיבי ויעיל. ארגון שמפעיל נכון רשת חברתית יוצר עבור העובד תשתית נוחה לאיתור המידע במהירות.
מודול הרשת החברתית של מערכת Cornerstone OnDemand מאפשר לארגון לבסס תשתית איכותית של למידה חברתית. יתרונות ה Web2 משרתים מעתה גם את מטרות הארגון, ומקנים לארגון את היכולות הבאות (ועוד):
- פרופיל אישי עשיר לכל עובד
- ניהול קהילות
- ניהול פורום מומחים
- וויקיפדיה
- Webcast
- Podcast
מעגל הלמידה החברתית אינו מסתכם רק בעובדי הארגון, ניתן להרחיב אותו ולהכיל בתוכו גורמים נוספים וביניהם בוגרי הארגון/ לקוחות/ ספקים/ מפיצים ובכך להעצים את חווית המותג או לשפר את השירות המוצע ללקוחות.
מכלול היתרונות של הלמידה החברתית מתרגמים בסופו של דבר לארגון רווחי יותר. מחקרים שהשוו בין חברות שהטמיעו טכנולוגית למידה חברתית לבין ארגונים אחרים מצאו:
|